Beginnersgids: hoe te beginnen met rennen

Rennen is in veel opzichten goed voor de gezondheid. Het verhoogt de fysieke conditie, versterkt de spieren, helpt bij het afvallen, bestrijdt slapeloosheid, helpt bij het beheersen van het cholesterolgehalte en voorkomt osteoporose.

Beginnersgids hoe te beginnen met rennen
© Pixabay.com

Bovendien wordt het lichaam overspoeld met endorfine, een hormoon dat een gevoel van welzijn veroorzaakt. Om deze voordelen te verkrijgen, moet echter wel enige voorzichtigheid worden betracht.

Het maakt niet uit waarom je de race in je leven wilt zetten, we geven je een beetje hulp. Volg deze tips om te gaan rennen en je evenwicht te vinden. Met deze stap voor stap kan hardlopen de sport worden die je leven zal veranderen.

Maak een fysieke evaluatie
Om te beginnen met elke fysieke activiteit is het zeer belangrijk om een arts te zoeken en een fysieke evaluatie te doen, aangezien de sporttraining sterk varieert naargelang de biologische eigenheid.

Omdat het een sport is die een goede fysieke conditie vereist, is het noodzakelijk om de grenzen ervan te kennen en blessures te voorkomen. Daarnaast kan een sportprofessional jou begeleiden.

Meer tijd, minder kilometers
Of het nu gaat om de loopband van de sportschool of de straatrace, het is belangrijker om te letten op je looptijd dan op de kilometers die je hebt afgelegd.

Reserveer tijd in jouw routine die volledig aan de activiteit wordt besteed. Het kan twee of drie keer per week, zolang deze tijd niet overdraagbaar is. Start met 30 minuten en geleidelijk oplopend.

Wees je bewust van de tekenen van je lichaam
De eerste trainingen zijn voor jou een gelegenheid om kennis te maken en jou aan te passen aan de stimuli van de wedstrijd. Doe het rustig aan in dit stadium. Het belangrijkste is hier consistentie en vooruitgang.

Begin met het afwisselen van lichtere wandelingen met snellere wandelingen. Verhoog het tempo geleidelijk aan. Begin eindelijk met de meer gestabiliseerde race.

Een ander belangrijk punt is het herkennen van je grenzen. Vergelijk jezelf niet met andere lopers. Respecteer jouw snelheid en bij elk teken van ongemak, stop je met trainen om te herstellen.

Beginnersgids hoe beginnen met rennen
© Pixabay.com

Adem zo natuurlijk mogelijk
Je ademhaling beheersen tijdens de wedstrijd is natuurlijk belangrijk. Er is geen specifiek ademhalingsmechanisme. Maak je niet te veel zorgen over de ademhaling, het moet iets natuurlijks zijn. Naarmate je je aanpast aan het ritme en meer energie nodig hebt, zal je lichaam je om meer zuurstof vragen.

Sommige lopers stellen de techniek voor om elke drie stappen in te ademen en twee stappen uit te ademen. Op deze manier breng je jouw lichaam in balans en vermijd je verwondingen.

Rust is net zo belangrijk als training
Dat is het. Zelfs als je je niet moe voelt, respecteer dan de rustdag. Je lichaam moet wennen aan de stimuli van eerdere trainingen en deze verwerken. Rust is van fundamenteel belang voor jou om te herstellen van jouw inspanningen en om verwondingen te voorkomen.

Daag jezelf uit en vier elke prestatie. En het belangrijkste: veel plezier!
Meer dan een voordeel voor je gezondheid is het hebben van een actief leven en het voorbehouden van momenten om je aan een sport te wijden is een daad van betrokkenheid bij je mentale gezondheid. Net zoals een toewijding aan het werk onvermijdelijk is, is het hebben van een moment van de dag, zelfs 30 minuten, volledig aan jou gewijd, heel belangrijk.

Hoewel het een individuele training is, kan de race heel goed op een collectieve manier worden uitgevoerd. Wat dacht je van het zoeken naar racegroepen in je stad? Of zelfs je vriend uitnodigen voor een wandeling in het park? Naast het feit dat het een vorm van aanmoediging is, is het een kans om te socializen en vriendschapsbanden te creëren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *