Het dieet van de amateursporter

Naast de topsporters zijn er natuurlijk de amateursporters die zich af en toe wagen aan de sportschool of een potje voetbal. Niet alleen de topsporters, maar ook de sporters die onder de term ‘amateursporter’ vallen, dienen op hun voeding te letten. Een gezonde en gevarieerde voeding is goed voor uw gezondheid en zorgt voor voldoende energie tijdens het sporten. Hoe intensief u ook een sport, een goed eetpatroon is dus altijd belangrijk. Maar wat past er nu in het dieet van een amateursporter?

Het dieet van de amateursporter
© Pixabay.com

Koolhydraten

Koolhydraten zijn de belangrijkste energiebron voor ons lichaam. Aangeraden wordt om circa veertig tot zeventig procent van uw energie uit koolhydraten te halen.
Wanneer u aan sport doet, ook al is het op een relatief laag niveau, zijn koolhydraten onmisbaar in de voeding. Koolhydraten zijn erg belangrijk voor de hersenen en rode bloedcellen, wat ook tijdens sport erg voordelig is. Niet alleen op goed en tactisch na te kunnen denken, maar ook omdat te rode bloedcellen zorgen voor een beter zuurstoftransport. Tijdens het sporten heeft uw lichaam immers meer zuurstof nodig.

Eiwitten

De eiwitten zijn ook erg belangrijk in de voeding van een amateursporter. Eiwitten leveren niet alleen energie, maar ook aminozuren, de bouwstenen van alle eiwitten in het lichaam. Dit is vooral voordelig voor het herstel van de spieren. Tijdens het sporten breek je de spieren immers af. Er ontstaan kleine spiertjes in de spieren waardoor spierpijn ontstaat. Dit is helemaal niet erg zolang het lichaam genoeg eiwitten binnenkrijgt om deze scheurtjes weer te kunnen herstellen en de spiermassa terug op te bouwen. Op welk niveau u ook sport, eiwitten zijn altijd belangrijk voor het lichaam. Er kunnen immers bij elke vorm van lichaamsbeweging scheurtjes in de spieren ontstaan.

Vetten

Ook vetten horen in een gezond en evenwichtig eetpatroon. Ze leveren de meeste energie van alle voedingsstoffen, bijna twee keer zoveel als de eiwitten en de vetten.
Vetten zijn tevens ook belangrijk voor de werking van de ogen, hersenen en spieren. Daarnaast zijn ze makkelijker op te slaan dan andere voedingsstoffen, zoals bijvoorbeeld de koolhydraten. Dit is niet per definitie slecht. Tijdens lichte inspanningen zijn vetten de brandstofbron. Door de voorraad van de vetten te gebruiken tijdens het sporten die ‘langzame’ energie leveren, worden de koolhydraten door het lichaam bewaart voor de ‘snelle’ energie. Deze combinatie van de twee voedingsstoffen zorgt voor voldoende energie voor zowel langere als explosieve inspanningen.

Het dieet van de amateursporte
© Pixabay.com

Vocht

Voldoende vocht is uiteraard onmisbaar voor het lichaam. Water speelt een belangrijke rol bij allerlei lichaamsprocessen, zoals de temperatuurregulatie en het transport van voedings- en afvalstoffen. Wanneer je sport, begin je te zweten. Je verliest hierbij dus een deel vocht dat weer bijgevuld moet worden om het lichaam weer in balans te krijgen.
Daarnaast ontstaan er tijdens de inspanning afvalstoffen in het lichaam die weer afgevoerd dienen te worden. Voldoende vocht zorgt ervoor dat deze afvalstoffen getransporteerd worden en geen schade kunnen aanbrengen aan het lichaam.

Vitamines en mineralen

Hoewel deze voedingsstoffen geen energie leveren, zijn ze wel belangrijk voor het lichaam. De meeste vitamines kan het lichaam niet zelf maken en behoren dus in de voeding voor te komen. Ze vervullen verschillende functies in het lichaam zoals een goede werking van de spieren en het vrijmaken van energie uit de voeding.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *