Sporten met koolhydraten

Zoals velen weten, zijn koolhydraten onmisbaar voor, tijdens en na het sporten. We kijken dan ook af van topsporters, die vaak voor een belangrijke wedstrijd een groot bord pasta eten. Hierna zijn ze de beste versie van zichzelf en kunnen ze iedere tegenstander aan. Maar waarom is dit eigenlijk zo? Welke functie hebben deze koolhydraten bij het sporten?

Sporten met koolhydraten
© Pixabay.com

Wat zijn koolhydraten

Koolhydraten zijn voedingsstoffen voor het lichaam. Naast de eiwitten en de vetten, leveren koolhydraten energie aan het lichaam. Vooral voor de hersenen en de rode bloedcellen zijn koolhydraten onmisbaar. Zonder deze voedingsstof zullen we dus niet optimaal kunnen functioneren.

Voedingsmiddelen die rijk zijn aan koolhydraten zijn volkoren graanproducten, peulvruchten, aardappelen, groente en fruit. Koolhydraten zijn op te delen in verschillende vormen. Suikers, zetmeel en vezels zijn allemaal vormen van koolhydraten, waarvan suiker en zetmeel de belangrijkste energiebron is voor het lichaam.
Een andere manier om de koolhydraten in te delen is in de enkelvoudige en meervoudige koolhydraten. Dit heeft betrekking op de structuur van de koolhydraten en de snelheid waarmee het lichaam er energie uit vrijmaakt.

Ondanks dat de meeste koolhydraten worden opgenomen door het lichaam, zijn er ook onverteerbare koolhydraten, zoals de vezels. De vezels leveren dus geen energie, maar bevordert wel de werking van de darmen.

Koolhydraten en sport

Tijdens het sporten verbruik je energie. Of het nu om een fietstocht gaat of het lopen van een marathon, je lichaam heeft voor iedere vorm van beweging energie nodig.
Omdat het de belangrijkste energiebron voor het lichaam is, zijn koolhydraten onmisbaar voor, tijdens of na het sporten.
Door de structuur van koolhydraten kan je lichaam makkelijk snel energie uit deze voedingsstof halen, veel sneller dan uit eiwitten en vetten. Daarnaast heb je bij de verbranding van koolhydraten ook minder zuurstof nodig in vergelijking met andere voedingsstoffen, wat natuurlijk ideaal is tijdens het sporten.

Sporten met koolhydrate
© Pixabay.com

Enkelvoudige koolhydraten
Enkelvoudige koolhydraten worden ook wel suikers genoemd. Ze bestaan meestal uit één molecuul waardoor ze heel gemakkelijk op te nemen zijn door het lichaam. De suikers, glucose of fructose genoemd, zijn dan ook ideaal om tijdens het sporten te gebruiken en heel snel nieuwe energie te krijgen. Na ongeveer anderhalf uur sporten, zal de voorraad koolhydraten in het lichaam opraken. Deze snelle suikers komen van nature voor in fruit en melk, maar zitten ook in frisdranken, snoep en druivensuiker.

Tweevoudige koolhydraten
De structuur van tweevoudige koolhydraten is al iets ingewikkelder dan die van de enkelvoudige koolhydraten. Deze suikers bevatten altijd twee moleculen, bestaande uit twee enkelvoudige koolhydraten. Ook deze koolhydraten komen voor in voedingsmiddelen als frisdranken, snoep en diverse melkproducten. Ook deze koolhydraten kunt u goed gebruiken tijdens en na het sporten om snel uw energielevel weer een boost te geven. De tweevoudige koolhydraten worden echter wel iets minder snel afgebroken dan de enkelvoudige koolhydraten waardoor het iets langer duurt voordat u er energie van krijgt.

Meervoudige koolhydraten
De meervoudige koolhydraten zijn opgebouwd uit vele enkelvoudige koolhydraten. De structuur van deze koolhydraten is ingewikkelder en de vertering van deze koolhydraten duurt dan ook langer. Voedingsproducten die vooral uit meervoudige koolhydraten bestaan, zijn: brood, rijst, aardappelen en peulvruchten. Om voldoende energie te hebben voor het sporten, is het aan te raden een dag voor het sporten veel meervoudige koolhydraten te eten. De energie komt langzaam aan vrij, zodat uw lichaam de volgende dag klaar is om intensief te gaan sporten.

Koolhydraten hebben dus een belangrijke functie bij het sporten. Zonder energie kan je immers niet sporten. Voldoende koolhydraten zorgen voor de energie die u nodig hebt om een lange fietstocht te maken of inderdaad die marathon uit te lopen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *