Enkele tips voor een perfect onderhoud van uw sportfiets
Of u nu een beginnende hobbyist of een gepassioneerd sportfietser bent, het onderhoud van uw fiets is niet alleen een zeer belangrijk, maar ook een zeer breed onderwerp. Om die reden leek het ons verstandig om te beginnen bij het begin, namelijk de voorzorgsmaatregelen die u zelf kan nemen om de goede staat van uw fiets zo lang mogelijk te behouden. Hoe beter u zelf uw fiets onderhoudt, hoe langer deze uiteindelijk mee zal gaan, en daar willen we u met behulp van het onderstaande lijstje graag mee helpen.
Dat vermindert echter niet het belang van correct periodiek onderhoud van uw fiets door een specialist. Zeker wanneer u met regelmaat fietst, dient het rijtuig eigenlijk twee keer per jaar langs de fietsenmaker te worden gebracht. Op die manier kunnen meer complexe onderdelen van de fiets, zoals de spaken en de lageroppervlakken, worden geïnspecteerd, onderhouden, en afgesteld, en kan u ongevallen vermijden.
Hou uw fiets proper
Deze eerste tip klinkt misschien zeer logisch, maar het zou u verbazen hoe vaak wordt vergeten dat een simpele reiniging van de fiets, bijvoorbeeld na ieder gebruik, een belangrijk deel uitmaakt van het onderhoud van de fiets. Zeker wanneer u veel op stoffige ondergronden of door de modder rijdt, is het van belang dat de onderdelen van uw fiets na afloop telkens schoon worden gemaakt. U kan hiervoor, onder andere, ontvetters, borsteltjes, en speciale reinigingsmiddelen voor fietsen voor gebruiken.
Verzorg de versnellingen goed
Het goed verzorgen van het versnellingssysteem van uw fiets valt een beetje te vergelijken met het op peil houden van de motorolie in uw wagen. Het is voor het correct functioneren van de fiets van belang dat zowel de ketting als de versnellingen goed onderhouden worden en gesmeerd blijven, zeker in natte of modderige omstandigheden. Op deze manier zorgt u ervoor dat de versnellingen soepel blijven werken dan dat uw fietstochten comfortabel verlopen.
Let op de bandendruk
De meeste mensen weten wel dat de banden van hun fiets in de gaten moeten worden gehouden, maar ze weten vaak niet dat de bandendruk eigenlijk om de drie á vier dagen getest moet worden. Aangezien de ideale bandendruk afhankelijk is van een hele reeks aan factoren, van het type band tot het type weg waarop wordt gereden, gaat u wat dit betreft het best af op de richtlijnen van de producent.
Check bouten en moeren
Uw fiets wordt bij elkaar gehouden door een hele collectie van bouten en moeren. Als gevolg van gebruik kunnen deze bouten en moeren wat van hun strakheid verliezen en zo los komen te zitten. Een dergelijke situatie kan leiden tot zeer ernstige ongevallen, aangezien de fiets uit elkaar zou kunnen vallen terwijl deze gebruikt wordt. Net als bij de bandendruk is het voor deze componenten belangrijk dat u de richtlijnen van de producent volgt wat betreft los- en vastdraaien.
Test de remmen
Uiteindelijk zijn de meeste punten op de lijst terug te leiden tot gezond boerenverstand, net als het testen van de remmen van uw fiets. We hoeven u niet uit te leggen wat de gevaren zijn van een fiets waarvan de rem het niet goed doen. Hoe vaker de remmen belast worden, hoe sneller deze zullen slijten en hoe beter hun staat dus in de gaten moet worden gehouden.
Mijn fietsenwinkel zorgt daarvoor, want ik heb helaas 2 linker handen 😉