Dansen en workout in 1 klap

Wie danst, hoeft niet te sporten. Het is geen bestaand gezegde, maar dat zou het wel moeten zijn. Dansen is namelijk gezond op een aantal manier die je kunt vergelijken met sporten. Je humeur, weerbaarheid, conditie, balans, lenigheid, het zijn enkele voorbeelden waarom dans zo goed voor je is. Springen, dansen, een beetje in het rond hupsen, er zijn talloze manieren om op muziek te bewegen en zo fit te blijven.

Dansen en workout in 1 klap
© Pixabay.com

Dansen door de eeuwen heen
Dansen bestaat al zolang de mensheid bestaat, weten we dankzij prehistorische tekeningen. De Grieken en Romeinen, vroeg wijs, deden ook aan dans. In de middeleeuwen werd dansen helaas verboden door de kerk, maar tijdens de renaissance gingen de voetjes gelukkig weer van de vloer. In de zeventiende eeuw zijn de eerste dansen op papier gezet en is het ballet ontstaan (ballare is Latijn en Italiaans voor dansen). Of er nu viool wordt gespeeld, op trommels geslagen of door een DJ een plaat opgelegd wordt, men komt al eeuwenlang in beweging.

Dansen en workout in 1 klap
Dat dansen goed is voor het lichaam, behoeft natuurlijk geen uitleg. Maar hoe goed precies? Wel, iemand die danst, verbrandt net zoveel calorieën als een fietser, zwemmer of wandelaar. Je bouwt er een goede conditie mee op en houdt je spieren en gewrichten soepel. Een avondje uit je dak gaan op de dansvloer is, hoe gek het ook mag klinken, eigenlijk de ideale workout.

Dance, dance, dance
Nu zijn er veel liedjes over de liefde geschreven, het tweede populaire onderwerp zal ongetwijfeld dansen zijn. Just dance van Lady Gaga is zo’n wereldhit, en in 2016 was daar Justin Timberlake met zijn Can’t stop the feeling (ook wel bekend als dance, dance, dance). Dansen dient in veel songteksten als metafoor voor leven, omarmen, liefde bedrijven. Positiviteit. Dit komt voort uit het gegeven dat dansen ook goed voor een mens is op geestelijk gebied. Je wordt slimmer! Tijdens het dansen moet je snel keuzes maken door de snelle bewegingen. Die activiteit maakt nieuwe zenuwbanen aan. Je hersenen zijn tijdens het dansen continu aan het ‘leren’, zeker wanneer je danst volgens tradities of choreografie.

Dansen en workout in 1
© Pixabay.com

Gelukkiger dankzij het dansen
Niet alleen maak je tijdens het dansen endorfine aan, het stress-hormoon cortisol neemt juist af. Waar je ook gelukkiger van wordt, is meer zelfvertrouwen. Wie zich op de dansvloer waagt, stelt zich bloot en kan daar onzeker over zijn, maar na verloop van tijd neemt die onzekerheid af. Theo Maassen, Nederlands cabaretier, noemde het al eens op: “de eerste danspas die je maakt, is altijd raar. Je loopt de dansvloer op, maar hoe begin je?” Maar onthoud: als je eenmaal bezig bent, groei je in je rol.

Dansen is, ondanks de korte pauze in de middeleeuwen, nooit verdwenen, en dat zal het ook niet snel doen. Dansen kun je overal, altijd. En afgezien van bepaalde traditionele dansen en choreografie, zijn er geen regels. Kijk maar hoe een baby danst. Of ook leuk: dankzij een aflevering van het programma Ik Vertrek raakte het zogenaamde Biodanza in zwang: dansen vanuit je onderbewuste, bewegen zoals het op dat moment in je opkomt. Ritmegevoel, strakheid of beheersing zijn immers begrippen die je aan de professionals overlaat. Om er nog even een andere wereldhit bij te halen: Everybody dance now!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *